Przestrzeń w kontaktach międzyludzkich
print
Istotnym elementem w kontaktach między ludzkich jest przestrzeń między nimi. Wydawać by się to mogło trywialne i większość osób nawet nie zwróciła by na to uwagi, ale istnieją miedzy nami wszystkimi przestrzenie, których bronimy, w których się znajdujemy czy które nas otaczają.

Wybitny amerykański etnolog Eduard T. Hall określa 3 podstawowe przestrzenie.
 
1. Przestrzeń stała - ograniczona nieruchomymi barierami, jak pokoje w domach czy biura w budynkach.
2. Przestrzeń półstała - czyli ustawienie ruchomych przedmiotów, takich jak stoły, krzesła i inne meble.
3. Przestrzeń swobodna - przypomina ona „bąbel" dookoła każdego człowieka.
 
Posiadacz przestrzeni stałej ma przytłaczającą przewagę w procesie perswazji. W sporcie określa się ją mianem przewagi własnego boiska. Robiąc coś na własnym terenie, zdobywasz większą władzę nad przeciwnikiem niż wtedy, gdy wykonujesz tę samą czynność na jego terenie. W procesie perswazji przewaga własnego boiska również ma ogromne znaczenie. Natomiast jeżeli wysyłasz profesjonalne CV do pracodawcy to masz szanse że zaprosi Cię do siebie na rozmowę, powinieneś wiedzieć jak się zachować. 
 
Jeśli możesz prowadzić negocjacje we własnym biurze, budynku, domu, na podwórku czy w swoim zwykłym otoczeniu, zyskujesz wyraźną przewagę i w miarę możliwości powinieneś do tego dążyć. Znalezienie się na czyimś polu stawia cię w bardzo niekorzystnym położeniu. Otoczenie jest inne, czujesz się mniej komfortowo, a twoje szanse na osiągnięcie zamierzonych celów maleją. Jeśli jesteś sprzedawcą, musisz nauczyć się „wtapiać w tło". Dużo łatwiej to powiedzieć, niż zrobić. Aby czuć się swobodnie w innym, „nieprzyjaznym" środowisku, musisz nauczyć się dostrzegać, jak zachowują się w nim inni. Czy sytuacja jest napięta, a ludzie sztywni, czy raczej są swobodni i rozluźnieni?
 
Dostosowuj się do otoczenia jak kameleon. Jeśli spotkanie odbywa się na gruncie strony przeciwnej, szybko przebiegając wzrokiem po ścianach i obserwując wystrój wnętrza, spróbuj ustalić, z czego adwersarz jest dumny. Możesz, ale nie musisz, skomentować wygląd tego wnętrza. Jeśli jesteś jeszcze nowicjuszem w sztuce perswazji, po prostu przyjrzyj się otoczeniu i przejdź do działania. Jeśli zdobyłeś już umiarkowane doświadczenie w tej dziedzinie, twój komentarz przyniesie korzyść obydwu stronom. Skoro dzięki profesjonalnemu CV zostałeś zaproszony na rozmowę to znaczy że twój rozmówca ceni sobie, indywidualizm i nieszablonowe podejście, wykorzystaj to. 
 
Każdy człowiek wyznacza sobie własną strefę ochronną. Są to niewidzialne granice, których przekroczenie odczuwa się jako naruszenie swojego prawa do osobności czy intymności. Eduard Hall, wymienia również cztery kategorie dystansu między uczestnikami spotkania:
 
Strefa intymna — mająca zasięg do 45 cm. Granicę tę w sposób naturalny wyznacza dotyk, ciepło lub zapach ciała między poszczególnymi osobami.
 
Strefa osobista - mająca zasięg do 120 cm. Jest to strefa przyjaźni i poufałych rozmów. Granicę tę wyczuwają bez trudu nasze oczy i uszy. Głos waha się tu między półtonem a tonem. Jeśli nie mamy ochoty na czyjś zbyt poufały ton lub niewygodny dla nas temat, wówczas wystarczy nieco się odsunąć, a skutek będzie natychmiastowy.
 
Strefa oficjalna - mająca zasięg do 360 cm. Najczęściej występuje ona podczas narad, odpraw służbowych, posiedzeń w mniejszym gronie itp.
 
Strefa publiczna - powyżej 360 cm. Charakteryzuje ją porozumiewanie się tylko w jedną stronę. Duża odległość między przemawiającym a resztą uczestników spotkania zniechęca do dialogu. Sytuacja taka występuje m.in. w dużej sali konferencyjnej, w sali wykładowej itp.

Jeśli próbujesz przekonać kogoś, z kim nie jesteś w zbyt bliskich stosunkach, musisz trzymać się z dala od jego „bąbla" zajmującego 0-0,45 metra. Mężczyzna próbujący wywrzeć wpływ na drugiego mężczyznę dobrze zrobi, jeśli zachowa odległość od 0,9 do 1,8 metra. Kobieta pracująca z inną kobietą powinna zachować przestrzeń codzienno-prywatną od 0,45 do 1,2 metra. Kobieta usiłująca wywrzeć wpływ na mężczyznę również powinna pozostać w odległości codzienno-prywatnej. Gdy mężczyzna chce wpłynąć na kobietę, mamy do czynienia ze złożoną sytuacją. Odległość może się wtedy wahać od 0,6 do 2,4 metra, w zależności od reakcji ze strony kobiety.

Należy przyjmować, że są to jedynie ogólne wskazówki dla przeciętnego człowieka. Każdy z nas jest jednostką bardzo złożoną i zawsze mogą istnieć indywidualne różnice. Podczas rozmowy z naszym potencjalnym pracodawcą powinniśmy zwracać uwagę na jego zachowania. Dzięki temu będziemy w stanie zauważyć w którym momencie jest przychylny naszym uwagom czy propozycją, w którym zaś jego myśli podążają w całkowicie innym kierunku. Twój szablon CV sprawił że zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, teraz wszystko zależy od Ciebie.

Jeśli ktoś cofa klatkę piersiową, oznacza to, że próbuje zbadać sytuację, zwiększyć dystans wobec rozmówcy. Z kolei tendencja do stałego utrzymywania cofniętej klatki piersiowej, ustalenie takiej pozycji oznacza powściąganie uczuć, usiłowanie zredukowania aktywności fizycznej do minimum. Ludzie z taką postawą mają skłonność do mocnego trzymania się raz powziętych opinii. Cofnięcie barków i tułowia oznacza chęć uniku, wycofania się; człowiek obawia się tematu rozmowy albo czuje się zagrożony lub ktoś za bardzo się do niego zbliżył; może boi się także, że powie lub zrobi coś, co doprowadzi do konfrontacji. Na wszelki wypadek zaznacza gotowość wycofania się. Postawa z nogami mocno wyprostowanymi w kolanach (energia nagromadzona w kolanach, stawy zablokowane) sygnalizuje: nie dam się ruszyć z tego miejsca. Ta „krnąbrność" dotyczy także reakcji intelektualnych i psychicznych. Także głowa wciągnięta w ramiona, skrócenie i napięcie szyi są oznaką nieustępliwości, twardego trwania na swojej pozycji. Taki ktoś nie cofnie się przed konfrontacją - musiałby wtedy się poruszyć, zmienić sztywną pozycję szyi. Jeśli ktoś cofa głowę, blokuje kark, a zatem możliwość ruchu, to wyraża wielką rezerwę, dystans. Trzeba dużego wysiłku, aby zbliżyć się do takiej osoby. Wysunięcie głowy do przodu oznacza wypatrywanie pierwszej informacji, by zaraz resztą ciała podążyć za sygnałem. Profesjonalne CV pomogło Ci dostać się na rozmowę kwalifikacyjną, wykorzystać to, przygotuj się ! 
Zamów

Czasami pomimo odpowiednich kwalifikacji nasza aplikacja o pracę zostaje odrzucona. Najczęściej  bywa tak, ponieważ popełniamy jeden z sześciu błędów, które dokładniej opisane zostały poniżej. Profesjonalne CV pomoże Ci, ale nie zrobi za Ciebie wszystkiego, przeczytaj artykuł i dowiedz się czego nie powinieneś robić. 

czytaj więcej >

Poszukujący pracy jest to osoba zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jest to osoba niezatrudniona poszukująca pracy lub osoba zatrudniona wyrażająca gotowość podjęcia innej pracy niż praca obecna.

czytaj więcej >

Aby znaleźć pracę należy w pełni wykorzystać wszystkie możliwe sposoby kontaktu z pracodawcą. Poniżej wymienione zostają sposoby poszukiwania pracy znacznie zwiększające szanse jej znalezienia. Wykorzystaj szasne, bądź profesjonalistą, na dobry początek wyślij profesjonalne CV i przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej.

czytaj więcej >

Dostałem robote !!

hahahahahahahhahahahahhahahahahaah, na budowie i dobra kasa ! Szef fajny gość, dzięki !!!

Janusz z Olsztyna


CUD CUD CUD !!!!!!!!

dzięki CEVE !!!!!!!!!!!!!! dostałam prace w salonie kosmetycznym w którym zawsze chciałam pracować !!!!! szefowa mi powiedziała że jeszcze nikt nigdy takiego ładnego CV nie przyłał :) Ola


Solidna firma ! Tanio i uczciwie !

tanie szablony, łatwa edycja, po zakupie dostęp premium do wiedzy ! pracy jeszcze nie mam, ale przynajmniej zapraszają mnie na rozmowy, a wcześniej telefon milczał !


Taktyka polega na pozostawieniu odbiorcy w sytuacji wyboru dwóch skrajnie niekorzystnych dla niego opcji.

czytaj więcej >

Taktyka ta polega na graniu tzw. głupka. Negocjator robi z siebie przysłowiowego Inspektora Colombo, z pozoru wyglądającego na ofermę, łachmana i niedorajdę.

czytaj więcej >

Rewelacyjnie zobrazowana przez profesora Roberta Cialdiniego taktyka niskiej piłki, wykorzystuję regułę konsekwencji i zaangażowanie. 

czytaj więcej >